Среда, 27.11.2024, 03:17
Приветствую Вас, Гость
Главная » 2013 » Апрель » 21 » Адаптації дошкільника до школи
21:52
Адаптації дошкільника до школи

Трі рівня соціально-психологічної адаптації дошкільника до школи 
Початок навчання 6-річних і підготовка до нього пов'язані з необхідністю врахування низки важливих психологічних закономірностей розвитку дітей цього віку. До них можна віднести назрілі протиріччя між збільшеними інтелектуальними можливостями дитини і специфічними «дошкільними» способами їх задоволення. На думку А.Л. Венгер [8], інтелектуальна сфера дитини не тільки в певній мірі вже готова до систематичного навчання, але і вимагає його. Це протиріччя розповсюджується і на особистісну сферу. 
У цьому віці дитина прагне до самоствердження у таких видах діяльності, які підлягають громадській оцінці і охоплюють сфери життя, раніше недоступні дитині. 
Іншими словами, дитина не тільки готовий прийняти нову соціальну позицію школяра, але і починає прагнути до неї. 
Важливою особливістю психічного розвитку старшого дошкільника є загострена чутливість до морально-психологічним нормам і правилам поведінки і, по-друге, готовність дітей до оволодіння цілями й способами систематичного навчання. Говорячи словами Л.С. Виготського, в цей період здійснюється перехід від навчання з його власною програмою до навчання за програмою, заданою дорослими. Можна сказати, що в цей період виникає стан, який можна назвати обучаемостью.
Сензитивність цього періоду чітко проявляється і в процесі освоєння грамоти. Якщо ми упустимо момент, запізнилися з 
навчанням грамоті, її засвоєння буде проходити з великими труднощами. 
Зі сказаного можна зробити висновок, що цілеспрямований 
педагогічний вплив є в цей період визначальним фактором психічного розвитку дітей. І важлива роль тут належить сім'ї. Саме тому це питання буде розглядатися більш докладно нижче в моїй роботі. 
Необхідно, щоб дитина пішла до школи фізично розвиненим, міцним, здоровим. Адже значною мірою його успіхи в школі будуть залежати від його фізичної готовності до неї, здоров'я. 
В даний час дитині - першокласнику необхідна витривалість-найважливіша фізична здатність, яка найтіснішим чином пов'язана з працездатністю, якістю, без якого неможливий успіх у будь-якій справі. Витривалість необхідна дитині, щоб опанувати програму, передбаченої для першокласників у школі. 
Спеціальні дослідження показують, що позитивний вплив на фізичну працездатність дітей цього віку, що навчаються в школі, надає збільшення мимовільної рухової активності і цілеспрямоване, з акцентом на точність виконання рухів,розвиток у дітей рухових навичок під час щоденного проведення динамічних пауз на свіжому повітрі , навчання плаванню в басейні, проведення ранкової гімнастики. 
Однак, очевидним є те, що однією фізичної готовності для успішного навчання в школі явно мало. Необхідна готовність дитини до зміни свого соціального стану. Цей процес адаптації, або звикання, підпорядковується особливим 
психологічнимзакономірностям, які дуже важливо враховувати при роботі з першокласниками. 
Соціально-психологічна адаптація являє собою процес активного пристосування, на відміну від 
фізіологічної адаптації, що відбувається як би автоматично. 
З соціально-психологічною 
адаптацією справа йде інакше: щоб адаптуватися, необхідно докласти спеціальні зусилля. 
Відносини з середовищем, до якої треба пристосовуватися, тут інші. Педагогу треба допомогти дітям адаптуватися в нових соціальних умовах. Але адаптуватися доводиться не тільки дитині до класу, до свого місця в школі, до вчителя, а й самим педагогам - до нових для них вихованцям, а батькам - до своєї дитини, який тепер став школярем. 
Початковий етап перебування в школі якраз і є період соціально-психологічної адаптації дитини до нових умов. Результат адаптації - адаптованість, яка представляє собою систему якостей особистості, умінь і навичок, які забезпечують успішності подальшої життєдіяльності. 
Діти далеко не однаково легко «вживаються» в нові умови. У ході дослідження, на які посилається А.Л. Венгер, виявлено три рівні адаптації дітей до школи. 
1. Високий рівень адаптації. 
Першокласник позитивно ставиться до школи, що подаються вимоги сприймає адекватно; навчальний 
матеріал засвоює легко; глибоко і повно оволодіває програмним матеріалом; вирішує ускладнені завдання, старанний, уважно слухає вказівки, пояснення вчителя, виконує доручення без зовнішнього контролю; проявляє великий інтерес до самостійної навчальної роботи ( завжди готуватися до всіх уроків); громадські доручення виконує охоче й сумлінно; займає в класі сприятливе статусне положення. 

2. Середній рівень адаптації. 
Першокласник позитивно ставиться до школи, її відвідини не викликає негативних переживань, розуміє навчальний матеріал, якщо вчитель викладає його детально і наочно, засвоює основний зміст навчальних програм, самостійно вирішує типові завдання; зосереджений і уважний при виконанні завдань, доручень, вказівок дорослого, але при його контролі; буває зосереджений тільки тоді, коли зайнятий чимось для нього цікавим (готується до уроків і виконує домашні завдання майже завжди); громадські доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма однокласниками. 
3. Низький рівень адаптації. 
Першокласник негативно або індиферентно ставиться до школи; нерідкі скарги на нездоров'я; спостерігаються порушення дисципліни; пояснюється учителем матеріал засвоює фрагментарно; самостійна 
робота з підручником утруднена; при виконанні самостійних навчальних завдань не виявляє інтересу; до уроків готується нерегулярно, необхідні постійний контроль, систематичні нагадування і спонукання з боку вчителя і батьків; зберігає працездатність і увагу при подовжених паузах для відпочинку; для розуміння нового і рішення задач за зразком потрібна значна навчальна допомога вчителя і батьків; громадські доручення виконує під контролем, без особливого бажання, пасивний; близьких друзів не має, знає по іменах і прізвищах лише частина однокласників. 
Для того щоб період адаптації до школи пройшов у дитини відносно легко, дуже важливо, щоб взаємини в родині були хорошими, були відсутні 
конфліктні ситуації і до того ж у самої дитини повинен бути сприятливий статус у групі однолітків. 
Неправильні 
методи виховання в сім'ї, незадоволеність у спілкуванні, неадекватне усвідомлення свого становища в групі однолітків, конфліктна ситуація в сім'ї, негативний стиль ставлення вчителя підготовчого класу, конфлікти між батьками і вчителем першого класу - все це ускладнює входження дитині в нову смугу життя. 

З усього сказаного можна зробити висновок, що успішність засвоєння навчального матеріалу дитиною в школі і входження його в шкільне життя залежить від підготовленості дитини та її сім'ї до нових умов. Тому 
психологи на перший план ставлять психологічну готовність дитини до школи. 
1.3 
Психологічна готовність дитини до школи 
Психологічна готовність до навчання в школі - наслідок проходження дитиною кризи семи років. 
Саме новоутворення задає для дитини соціальну ситуацію розвитку, яка «визначає цілком і повністю ті форми і той шлях, слідуючи по якому дитина набуває нових і нових властивостей особистості, черпаючи їх із соціальної дійсності як з основного джерела розвитку, той шлях, по якому соціальне стає індивідуальним. »
Безсумнівно, готовність до школи не зводиться лише до фізичної готовності - необхідна так само і особлива психологічна готовність до неї, до нових умов життєдіяльності. Зміст цього виду готовності визначається тією системою вимог, яку
школа пред'являє до дитини. 
Психологічна готовність до школи - це 
-Вміння слухати мову, пояснення, відповіді 
товаришів
-Вміння діяти у відповідності з правилом; 
-Вміння проводити дії 
відповідно до зразка; 
- Вміння діяти за прямою вказівкою дорослого; 
-Вміння працювати в групі. 
Конкретний зміст 
психологічної готовності не є стабільним - воно змінюється, збагачується. 
Що ж саме включає в себе психологічна готовність до школи? 
Складовими компонентами психологічної готовності є особистісна, вольова, інтелектуальна. 

Просмотров: 880 | Добавил: woman-star | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: